آشنایی با ورزش مهیج فریزبی
فریزبی یک رشته جذاب و مفرح است که از پنج سبک مختلف تشکیل شده است. انجام این رشته ورزشی باعث تقویت هردو سیستم غیر هوازی و هوازی ورزشکاران ‌شده و علاوه بر تقویت دستگاه قلبی و عروقی باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی می‌شود. ضمن اینکه در بعد روانی هم تاثیرات شگرفی رو روی افراد میگذارد.

برای انجام این ورزش، به داشتن تکنیکی خاص، نیاز نیست و این یکی از دلایل افزایش محبوبیت آن بین دانشجویان است. این ورزش ورزشی است که می‌توانید به‌آسانی آن را یاد بگیرید. اصل اساسی در یادگیری این ورزش، پرتاب و گرفتن صفحه‌ی مدور است.

فریزبی یک صفحه مدور لبه‌دار به قطر ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر و جرم 170 گرم است. جنس این صفحه معمولا از پلاستیک و با وزن بين ۱۱۰ تا ۲۰۰ گرم است. فريزبی به واسطه شكل آيروديناميك خاص خود قابليت پروازی زيبا با پرتاب فردی متبحر را داراست. از این وسیله برای تفریح و ورزش رقابتی استفاده می‌شود.

 

بازی فریزبی را در هر محيط باز و وسیعی مثل پارك، پاركينگ، صحرا و ... با حضورحداقل دو نفر می‌توان انجام داد. نحوه بازی به صورت پرتاپ و دریافت صفحه طبق یک سری قوانین است که این ارسال و دریافت فریزبی باعث تحرك فرد و انجام حركات ورزشی مناسب می‌گردد. برای بهتر بازی کردن فریزبی باید پرتاب و گرفتنتان قوی باشد.

 

انواع پرتاب کردن
در این ورزش، سه مدل پرتاب کردن وجود دارد. پرتاب از جلو و از پشت که به‌عنوان روش‌های پرتاب پایه در نظر گرفته می‌شوند. پرتاب بالای سر هم سومین نوع پرتاب است که به‌عنوان پرتاب چکشی هم شناخته می‌شود که پرتاب پیشرفته‌تری است.

برای پرتاب از جلو باید فریزبی را به‌درستی از لبه‌های آن بگیرید. انگشت شست باید روی فریزبی و سایر انگشت‌ها زیر آن قرار بگیرد. (البته انگشت اشاره و میانی کمی جلوتر از ۲ انگشت دیگر باشند) برای پرتاب، صفحه را از بدن دور کنید و مچ دست را کمی به داخل بدن متمایل کنید و بعد با استفاده از نیروی تمام بدن، صفحه را رها کنید. اگر این کار را درست انجام بدهید، صفحه بدون تکان خوردن به هدف برخورد می‌کند.

 

برای پرتاب از پشت هم، انگشت شست روی فریزبی و چهار انگشت دیگر زیر آن قرار بگیرند. بدن باید در زاویه ۴۵ درجه قرار بگیرد. فریزبی با زمین موازی باشد و با کمک ساعد پرتاب را انجام دهید. بازوی شما نیز باید مسیر صفحه را دنبال کند تا جهت صفحه فریزبی تغییر نکند.

 

دریافت

دو نوع دریافت در فریزبی داریم: دریافت پنکیک و دریافت دودستی. هر دو روش شبیه هم هستند و از دو دست استفاده می‌کنند، اما متدهای متفاوتی دارند.

دریافت پنکیک آسان‌ترین و امن‌ترین روش گرفتن فریزبی است. کف هر دو دست روبه‌روی هم قرار دارند و سعی می‌کنند که مسیر حرکت فریزبی را حدس بزنند. وقتی مسیر را تشخیص دادند با کمک دو دست سعی کنید فریزبی را بین دو دست بگیرید. این حرکت مثل دست زدن می‌ماند، اما با این تفاوت که به‌صورت عمودی شکل می‌گیرد.

دریافت دو دستی کمی پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد. دست‌ها را دراز می‌کنید و مسیر رسیدن صفحه را پیش‌بینی می‌کنید. برای دریافت، انگشت شست زیر صفحه و سایر انگشت‌ها بالای صفحه قرار داشته باشند.

 

سبک های مختلف فریزبی
فریزبی دارای دیسک هایی با ابعاد و وزن های مختلف است. این ورزش در حدود ۴۰ نوع سبک بازی دارد و از این تعداد ۷ سبک آن بطور رسمی توسط فدراسیون جهانی فریزبی حمایت می شود. بازی‌های رسمی که در فدراسیون جهانی از اهمیت بیشتری برخوردار است به ترتیب: فریزبی آلتیمیت، فریزبی گلف، حرکات نمایشی انفرادی با فریزبی است.

با ما همراه باشید.
به این نوشتار امتیاز دهید
امتیاز فعلی
امتیاز دهی شما
فقط اعضا می توانند نظر دهند لطفا عضو شوید تا از امکانات سایت بهره مند شوید

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

هیچ نظری داده نشده

طراحی و اجرا شرکت پناه نیک پندار 09121721004

آسانسور و بالابر