مصدوميت هاي ورزشي که همواره ناخواسته نيز هستند عموما زماني رخ مي نمايند که شما ابدا منتظر آنها نيستيد و حتي در مخيله خود هم راه نمي دهيد که چند دقيقه بعد مصدوم خواهيد شد! در صورتي که به درستي به ماجرا بازگشته و ماوقع را در ذهن خود مرور کنيد خواهيد ديد که در ۹۰ درصد مواردي که مصدوميت رخ مي نمايد اصلي ترين عامل همانا خطاي انساني است:

  • بلند پروازي هاي بي خود و غير منطقي

  • قهرمان بازي معمول در فيلم هاي هندي

  • عدم رعايت اصول ايمني

  • استفاده نکردن از لوازم استاندارد

  • ناتواني يار کمکي در کمک رساني به موقع

  • انتخاب تناژ افراطي

  • آشنا نبودن به الگوي صحيح تمرين

  • اجراي نادرست تکنيک هاي تمريني

و.....

زماني که چهار ستون بدن سالم است و زماني که در اوج قدرت و در عين سلامت هستيد حتي فکر مصدوميت هم به ذهن خطور نمي کند و به همين دليل هم در اغلب موارد کمترين توجهي به سلامت و به مصدوميت هايي که در کمين خوابيده است نمی کنید و به ناگاه در دام مصدوميت گرفتار مي شويد و تازه قدر سلامت خود را مي دانيد ولي افسوس که ديگر دير شده است!

جالب است بدانيد مصدوميت هاي جدي و حاد اين چنيني که پارگي عضلات شايع ترين آنهاست ممکن است گاه فرد را سال ها زمين گير کرده و يا وي را به روي تخت عمل هدايت کند و از اين رو اين سري از مصدوميت هاي ورزشي را مي توان از جدي ترين آنها دانست.

وارد شدن فشار بیش از حد به بدن، دلیل اصلی ایجاد این دست مشکلات است. فشارهایی وارده به بدن ممکن است به صورت ناگهانی یا به صورت مزمن و بر اثر انجام حرکات تکراری و نادرست ایجاد شوند. بر اثر وارد شدن این فشار، عضلات و رباط ها در سمتی تحت فشار یا انقباض قرار می گیرند که برای آن جهت خاص یا آن میزان خاص از نیرو، توانایی کافی را ندارند و این فشارها به دلیل آن که خارج از توان عضلات هستند، منجر به کشیدگی یا پارگی آنها خواهد شد.

از دلایلی که منجر به پارگی عضلات در ورزشکاران می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اگر محیط تمرین بیش از حد سرد یا گرم باشد

  2. گرم نکردن بدن قبل از تمرینات ورزشی

  3. انجام تمرینات سنگین بدون کنترل

  4. انجام برنامه تمرینی غیر مدیریتی

  5. فشار تمرینی زیاد ( استفاده از وزنه های بیش از حد توان )

  6. عدم استفاده از وسایل ایمنی ( در پاورلیفتینگ )

  7. مصرف داروهای استروئیدی

 پیشگیری از پارگی عضلات

  • اجتناب از انجام فعالیت هایی که ممکن است منجر به آسیب شوند و بدن آمادگی لازم را برای انجام آنها ندارد مانند بلند کردن اجسام سنگین.

  • گرم کردن کافی ( حداقل 15 دقیقه ) قبل از فعالیت های ورزشی.

  • انجام حرکات کششی مناسب که هر کشش حداقل 20 ثانیه طول بکشد و این کشش باید بر روی عضلاتی اعمال شود که در ورزش یا کار مربوطه در گیر می شوند.

  • ترک مصرف سیگار

با ما همراه باشید.

به این نوشتار امتیاز دهید
امتیاز فعلی
امتیاز دهی شما
فقط اعضا می توانند نظر دهند لطفا عضو شوید تا از امکانات سایت بهره مند شوید

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

هیچ نظری داده نشده

طراحی و اجرا شرکت پناه نیک پندار 09121721004

آسانسور و بالابر